Skip to content

Vicente Matallana, director de la Col·lecció BEEP: “Tenim complicitat amb Ars Electronica des de fa anys”

03/09/2019

El director de la Col·lecció BEEP d’Art Electrònic, Vicente Matallana, respon a les preguntes d’El Blog de BEEP sobre la presència de BEEP com a col·lecció convidada a Ars Electronica. El principal festival del món d’art electrònic, que se celebra a Linz (Àustria), arriba a la seva edició número 40 entre els dies 5 i 9 de setembre.

“Som vells companys de treball amb Ars Electronica”

Ars Electronica és una cita ja veterana, que arriba enguany a la seva 40 edició. La Col·lecció BEEP és present per segon any consecutiu. Com s’ha arribat a aquesta complicitat entre el festival i el fons BEEP d’art electrònic?

Realment podem parlar d’una complicitat d’anys, ja que som vells companys de treball, grans amics treballant per una utopia distòpica comú. Però calia trobar el moment i l’entorn adequats per presentar la Col·lecció a Ars Electronica.

Quan vaig estar a la Biennial of Moving Image a Frankfurt amb Christl Baur, vam veure que la nova secció Gallery Spaces era perfecta per poder presentar el projecte de la Col·lecció.

Es tracta d’un projecte que, de forma constructiva, qüestiona els models tradicionals de col·leccionisme i mercat.

luci-jose-manuel-berenguer
‘Luci’, de José Manuel Berenguer

Col·laboració amb New Art Foundation i Hangar

Vostè ha explicat que la presència de la Col·lecció BEEP és “més àmplia” i està “més articulada” en aquesta edició. Què ha ajudat a ser presents amb encara més solidesa que l’any passat?

Abans de res, la creativitat dels artistes. Sense el seu treball i il·lusió, tot això seria impossible. Presentem un nou programa de producció, que hem desenvolupat al costat de la New Art Foundation amb Hangar, que s’han bolcat d’una manera increïble en el projecte. A més, vam presentar una altra producció pròpia, amb l’artista eslovena Robertina Šebjanič.

Així mateix, també portem al públic d’Ars Electronica l’obra guanyadora del Premio ARCO-BEEP de Arte Electrónico, The Wall of Gazes, de Mariano Sardón i Mariano Sigman; Eclipse II, de Félicie d’Estienne d’Orves i Luci, de José Manuel Berenguer.

A hores d’ara, no penso negar que Luci és una obra per la qual sento una passió especial. Com deia la meva mare: “Al final, no tots els fills són iguals”.

Col·lecció BEEP, precursora del ‘bioart’

El bioart és el concepte sobre el qual se centra la presència de les obres de BEEP. Des de quan presta atenció la Col·lecció BEEP al bioart? És ara un bon moment per a aquest tipus d’art?

Eduardo Kac, un dels grans noms del bioart, va inaugurar la Col·lecció fa ja gairebé 15 anys. Ho va fer en guanyar la primera edició del Premio ARCO-BEEP de Arte Electrónico amb una obra tan emblemàtica com Time Capsule.

Kac anava acompanyat de Ricardo Iglesias i Gerald Kogler amb Independent Robotic Community, una de les obres que anticipen el concepte bio mediart, tan vinculat a la intel·ligència artificial. Aquest interès ha estat una constant. No obstant això, he de reconèixer que vivim un èmfasi reflexiu per intentar conèixer-nos i trascendir-nos, més enllà de l’espècie depredadora que som. Tècnicament, una plaga.

Planter d’artistes

Els artistes emergents de la Col·lecció BEEP tenen protagonisme a Ars Electronica. S’ha aconseguit crear un planter consolidat de nou talent a través de la Col·lecció?

És el nostre somni. Per això, sempre tenim programes de producció actius. L’objectiu és donar suport aquest art emergent. Són uns projectes que, potser sense la nostra ajuda, no serien possibles.

Però no només es tracta de donar suport el emergent. Al gener estàvem muntant l’exposició Faces, al museu mallorquí Es Baluard, comissariada per Roberta Bosco i Stefano Caldana. Just estava ajustant M3X3, d’Analivia Cordeiro, quan vaig rebre un correu seu explicant-me que havia estat nomenada membre de l’International Council of Dance de la UNESCO. Analivia Cordeiro considerava que, sense el suport del Premi i la Col·lecció, no ho hagués aconseguit.

Va ser un poema d’amor, reflex de la complicitat entre els artistes i tots els que fem possible la Col·lecció. Entre tots, formem un gran equip.

Per cert, encara es pot veure Faces a Es Baluard, un diàleg entre col·leccions. L’exposició ja frega els 50.000 visitants.

Ars Electronica: “Cita per acostar-se a la més gran transgressió del pensament”

Per als que sàpiguen menys d’art … com expliquem al festival Ars Electronica?

Molt senzill. En l’edició passada, vam participar 1.357 artistes, científics, teòrics i activistes de 54 països. Es van generar 615 esdeveniments i propostes, vistes per 105.000 persones.

És la cita per acostar-se a la més gran transgressió del pensament. Aquestra transgressió és la que produeix l’art en la seva intersecció amb la ciència i la tecnologia. Aquest any, més i millor!

wall-of-gazes
‘The Wall of Glazes’, de Mariano Sardón y Mariano Sigman