Skip to content

El museu Es Baluard, a punt per apropar l’art electrònic de BEEP i l’art de creadors com Picasso i Modigliani

15/01/2019
manu-arregui

Els amants de l’art contemporani que resideixin a Mallorca o que tinguin previst visitar l’illa durant els propers mesos estan de sort. El dijous 31 de gener s’inaugura la innovadora exposició FACES. Un diàleg entre la Col·lecció Es Baluard i la Col·lecció BEEP d’Art Electrònic. Els comissaris de la mostra són Roberta Bosco i Stefano Caldana.

La nova exhibició, que incorpora unes 60 obres, serà oberta al públic fins al 29 de setembre al museu Es Baluard, de Palma (Mallorca).

Art digital i art ‘analògic’, en un mateix espai

FACES és una proposta original en el món de l’art contemporani. La iniciativa consisteix a facilitar el diàleg entre obres d’art electrònic (també conegut amb les etiquetes de tecnològic i digital) i obres analògiques, és a dir, sense component tecnològic. Entre aquestes últimes es compten peces de genis creatius de llavors i d’ara com Pablo Picasso, Joan Miró, Amedeo Modigliani, Miquel Barceló, Jaume Plensa i Marina Abramovic.

Totes les obres d’art electrònic de l’exposició pertanyen al fons de la Col·lecció BEEP d’Art Electrònic. Es Baluard contribueix amb la totalitat d’obres d’art contemporani no electròniques. És a dir, les creacions alienes a la tecnologia ia la interactivitat. Convé destacar que el museu d’art contemporani de la capital de Mallorca acull més de 700 obres, datades entre finals del segle XIX i l’actualitat.

faces-esbaluard

Nova vida per a obres ‘clàssiques’ de l’art contemporani

L’exposició FACES convida al públic a crear noves lectures a partir de la proximitat en un mateix espai d’obres contemporànies de tall clàssic amb obres contemporànies amb un ADN tecnològic. Per als comissaris, Roberta Bosco i Stefano Caldana, la iniciativa és una “oportunitat per injectar nova vida i activar les obres més convencionals”.

La mostra inclou obres dels següents artistes de la Col·lecció BEEP: Rafael Lozano-Hemmer, Evru (Zush), Daniel Canogar, Eduardo Kac i Lugán. L’obra pionera d’Lugán ha estat escollida com a imatge gràfica del projecte.

Origen de l’exposició ‘FACES’

La nova exhibició va néixer a partir d’una acció de patrocini de la Col·lecció BEEP d’una obra de l’artista Marcel·lí Antúnez al museu mallorquí. A partir d’aquí, va sorgir la idea de posar a conversar obres analògiques i electròniques. “Prenem com a referents les peces del museu Es Baluard, i vam concloure que el concepte del retrat podia ser un excel·lent fil conductor”, afirma el director de la Col·lecció BEEP, Vicente Matallana.

L’exposició pretén que reflexionem sobre el concepte del retrat, sobre com ens considerem retratats. Abans, el retrat era la cara. Avui, el retrat són les nostres dades digitals


“Si fins ara, d’alguna manera, en la pràctica artística el retrat ha estat la representació d’una absència, amb l’art electrònic i digital aquesta absència es replanteja gràcies a la presència constructiva i enriquidora del públic en el procés creatiu”, expliquen els comissaris.

anaisa-franco

Un dels grans atractius de FACES és el diàleg entre obres de Picasso, Miró o Barceló, amb peces d’art robòtic i electrònic elaborades, en la seva gran majoria, a partir dels anys 90.

Segons els comissaris, un dels objectius és trencar la “quarta paret” que separa el públic de les obres d’art [la quarta paret és el mur invisible que separa l’obra d’art del seu observador]. I, a partir d’aquí, fer que els visitants puguin “percebre altres matisos de lectura a les obres tradicionals”.

La Col·lecció BEEP d’Art Electrònic, un referent a Europa

El fons d’art electrònic de BEEP és la principal col·lecció privada d’aquestes característiques a Europa. El seu catàleg, amb prop de mig centenar d’obres, s’ha consolidat com un fons de referència en l’espai creatiu de l’art tecnològic.

A Europa, només superen l’ambició de la Col·lecció BEEP institucions amb impuls semipúblic com l’impressionant centre alemany ZKM, Center for Art and Media Karlsruhe, fundat en els anys 80.

La Col·lecció BEEP d’Art Electrònic ha estat impulsada per Andreu Rodríguez, president de Ticnova, grup a què pertany la cadena de botigues BEEP.

La col·lecció va donar les seves primeres passes fa 14 anys. Moltes de les peces del fons de BEEP provenen de la fidel col·laboració amb la Fira Internacional d’Art Contemporani, ARCOmadrid, que se celebra cada any a IFEMA, al recinte firal de la capital d’Espanya. Aquest any 2019 s’assolirà l’edició número 14 del Premi ARCO BEEP d’Art Electrònic.

La col·lecció viu la seva major projecció internacional

La nova exhibició arriba en un moment dolç per a la Col·lecció BEEP d’Art Electrònic. “L’exposició FACES reflecteix la increïble projecció pública que està tenint la Col·lecció BEEP en el món de l’art”, afirma Vicente Matallana.

Al festival Ars Electronica, que es va celebrar el passat setembre a la ciutat austríaca de Linz, va ser col·lecció convidada. “La presentació va ser un èxit. La Col·lecció BEEP d’Art Electrònic va aparèixer en els resums del millor d’aquest festival, que és la cita més important d’aquest sector “.

Segons Matallana, l’exposició FACES és un exemple també de la proactiva política de préstecs de la col·lecció. “Tenim bloquejada o compromesa la col·lecció fins a principis de 2020, amb la participació en exposicions i iniciatives de diferent tipus”.

Es Baluard, el museu d’art contemporani de Palma

Es Baluard celebra aquest any el seu 15 aniversari. I ho fa consolidant la seva aposta per l’art electrònic. El 2013, el museu balear va iniciar una nova línia de recerca i de difusió de l’avanç de les pràctiques artístiques que recorren a la imatge i a les noves tecnologies. La iniciativa, que sintonitza amb la filosofia del fons artístic de BEEP, s’ha traduït en un seguit d’exposicions que conformen el cicle denominat Reproductibilitat.
esbaluard