Skip to content

COVID-19 i escola a casa: Consells per al primer ordinador dels teus fills

14/04/2020

Els ordinadors han passat a ser puntals de l’educació en els centres educatius, ja siguin escoles, instituts de secundària o universitats.

Amb el confinament pel coronavirus de la COVID-19, els equips informàtics han guanyat encara més rellevància. I és que s’ha imposat l’escola a casa. Els escolars estan seguint les classes des de casa. Ho fan amb un ordinador, a través del correu electrònic, els entorns de treball en grup i les videoconferències.

Durant un temps, nens, professors i pares s’han d’adaptar a l’escolarització online.

Les habilitats informàtiques dels nens són essencials

En un món tan tecnològic com l’actual, saber com utilitzar un ordinador és una habilitat essencial per als nens.

Amb una bona capacitació informàtica a nivell usuari, els menors poden accedir a interessants programaris educatius i ampliar els seus coneixements a través d’internet. Així mateix, els nens podran realitzar amb més agilitat i encert les tasques programades des del centre educatiu.

Portàtil facilitat per l’escola a partir d’ESO

A partir dels 12 anys, molts alumnes passen a tenir el seu propi portàtil, subministrat a través del centre escolar. El propòsit d’aquests dispositius és la realització de tasques lectives. Es tracta d’equips que els escolars fan servir tant a l’aula com a la llar.

En el món anglosaxó, els han batejat com a school-issued laptops. Són ordinadors per a un ús estrictament escolar, encara que el menor se’ls pot endur a casa per seguir fent activitats programades des del col·legi. Així, les descàrregues estan deshabilitades i els estudiants són conscients que no poden emprar el dispositiu per a fins personals.

Els nens es familiaritzen abans amb la informàtica

Al marge de la introducció dels ordinadors personals per a ús escolar a partir d’ESO, també és cert que els més petits s’inicien cada vegada més d’hora en l’ús d’un ordinador. Ho fan a l’escola, amb ordinadors compartits, i amb l’ajuda dels seus pares.

En El Blog de BEEP Informàtica hem donat les pautes sobre com introduir els nens i nenes a la informàtica en l’article Com familiaritzar els nens amb els ordinadors?

Per franges d’edat, descrivim, amb l’ajuda d’experts, quines són les habilitats que el menor pot començar a desenvolupar amb un ordinador de sobretaula o portàtil.

La necessitat d’un ordinador personal per a l’estudiant

Així mateix, també hem publicat una guia de compra del primer portàtil d’un menor adolescent. El contingut en qüestió és Consells per a la compra del primer ordinador del teu fill adolescent. En aquest article d’El Blog de BEEP, enumerem i exposem els criteris a tenir en compte a l’hora d’adquirir el primer equip d’un menor d’entre 12 i 18 anys.

Com ja hem vist més amunt, l’equip facilitat per l’escola és una poderosa eina d’aprenentatge i de treball en el marc del curs escolar. Però no pot emprar-se per a usos personals o aliens a les tasques escolars.

Per això és important que un adolescent pugui accedir a un equip propi sota la supervisió dels seus pares.

Amb aquest ordinador, podrà ampliar els seus horitzons d’aprenentatge, satisfer la seva curiositat pel món de la informàtica i realitzar activitats d’oci per a les que tinguin el vistiplau dels seus progenitors.

Confinament dels escolars pel coronavirus causant de la COVID-19

A causa de el confinament imposat per la pandèmia pel coronavirus de la COVID-19, les escoles han hagut de tancar les seves aules presencials.

Per aquest motiu, tots els estudiants han de seguir les seves classes des de casa. És una oportunitat perquè els més petits comencin a utilitzar un ordinador portàtil o de sobretaula, seguint els criteris apuntats en l’article Com familiaritzar els nens amb els ordinadors?

A partir dels nou o 10 anys, els nens i nenes ja gaudeixen de certa maduresa i de certs coneixements d’informàtica bàsica. Per això, a partir d’aquestes edats, molts menors estan elaborant o fent un seguiment de les tasques proposades pels professors amb l’ajuda d’un ordinador present a casa.

En molts casos, es tracta de l’ordinador d’algun dels pares, que possiblement el necessiti per fer teletreball. La situació ideal, per descomptat, és que el nen o adolescent compti amb un equip informàtic propi.

Adolescents d’ESO i Batxillerat

És probable que el teu fill adolescent que fa ESO tingui un portàtil o netbook facilitat per l’escola. En aquest cas, el menor pot realitzar les tasques lectives des de casa amb aquest equip.

De fet, aquest ordinador està pensat per fer treballs i exercicis escolars. Així que la seva disponibilitat és idònia en una situació en què els nois i noies estan obligats a seguir les classes des de la llar.

Ara bé, com ja hem assenyalat, la disponibilitat d’un equip informàtic personal permetria que el nen explorés més facetes de la informàtica. Des de programació informàtica, fins a programes de disseny o de dibuix, o d’edició de vídeo. Recordem que el portàtil de l’escola no permet la descàrrega de programes ni realitzar tasques no aprobades pel centre.

Nens de Primària

En el cas dels escolars de primària, sobretot per als de més de 9 o 10 anys, l’ordinador personal pot ser un element molt important per a l’escola a casa.

Reaprofita un ordinador en desús

Per tot el que s’ha dit, és una bona idea que el menor pugui disposar d’un ordinador personal.

Una bona opció és aprofitar un ordinador de sobretaula o portàtil que estigui en desús, però que segueixi funcionant.

Cal remarcar que no necessites un equip amb un gran rendiment. L’única cosa que li has de demanar és que permeti l’accés a internet. L’equip també hauria de comptar amb aplicacions ofimàtiques d’ús escolar, com el processador de textos (per exemple Word) o programes per fer presentacions o diapositives.

Posada a punt

La posada a punt d’un ordinador que pertany a la família és molt més fàcil que si aquest ordinador de segona mà procedís d’una persona desconeguda.

¿Càrrega Windows?

Si el sistema operatiu arrenca, són excel·lents notícies. En cas que Windows no arrenqués, necessitaràs el disc d’instal·lació, o una partició de restauració. L’objectiu és reinstal·lar Windows.

La partició de recuperació és una partició en el disc dur usada per recuperar o tornar a instal·lar a sistema operatiu anterior en cas de fallada de sistema.

Tens antivirus?

Verifica que l’equip compta amb un programa antivirus. A BEEP, trobaràs l’antivirus que necessites.

Passa l’antivirus

Abans de començar a utilitzar l’equip, en cas que no reinstal·lis Windows, has de passar l’antivirus.

Per tant, has de mirar que l’equip compta amb un programa antivirus.

Actualitza Windows

Has de fer Windows Update. Quan has deixat de fer servir un ordinador durant un temps, és probable que en aquest lapse s’hagin creat noves actualitzacions.

Vols saber com actualitzar Windows? Doncs bé, obre el Menú d’Inici, selecciona la icona de l’engranatge, i ves a Actualització i a Seguretat.

A partir d’aquí, veuràs l’opció Windows Update. Fes clic, i espera que arribin les actualitzacions.

Tria un navegador

Actualitza o reinstal·la el navegador de la teva elecció.

Windows 10 ve amb el nou navegador Microsoft Edge, que hauria de ser el reemplaçament d’Internet Explorer.

Es tracta d’una bona opció. Però has de saber que pots triar el navegador que més s’adeqüi a les teves necessitats.

Així mateix, recorda que pots personalitzar el navegador. A Opcions o Preferències del teu navegador, selecciona les preferències personals.

Desinstal·la programari no desitjat

Ves a Aplicacions i característiques, revisa tots els programes instal·lats, i desinstal·la tots aquells que sàpigues amb certesa que no desitges.

Has de seleccionar l’aplicació en qüestió, i fer clic al botó de Desinstal·lar.

Consells per a la compra del primer ordinador del teu fill

Pots comprar l’ordinador a BEEP

En cas de no tenir un ordinador de sobres a casa, o que et pugui deixar un familiar, amic o conegut, queda l’opció d’adquirir un portàtil o ordinador de sobretaula per a les necessitats del menor.

Per aquest motiu has de saber que pots comprar el teu nou ordinador a la botiga online de BEEP, sense despeses d’enviament.

Recorda que les botigues d’informàtica van ser definides com “bé de primera necessitat” el passat 14 de març. En aquesta data, es va decretar l’estat d’alarma que obligava a el confinament i a només sortir de casa per treballar.

Des del passat dia 30 de març, només les activitats declarades essencials poden obrir les portes. De nou, la venda d’informàtica passa a ser un sector essencial.

Finalmente, des del dia 14 d’abril, poden tornar a treballar els sectors no essencials descrits en el Reial Decret del 14 de març. A més, segueix la situació de confinament.

Senses despeses d’enviament

Per fomentar que ens quedem a casa, BEEP ha decidit suprimir les despeses d’enviament a domicili de totes les seves comandes.

Si ho voleu, podeu llegir el comunicat informatiu sobre COVID-19 en el següent enllaç:
https://cat.beep.es/promocions/comunicado-informativo-covid-19

Criteris de compra a tenir en compte

En El Blog de BEEP pots consultar l’article Consells per a la compra del primer ordinador del teu fill adolescent.

En l’esmentat contingut t’oferim criteris que t’ajudaran a trobar l’equip perfecte per al teu fill.

Com familiaritzar el nen amb l’ordinador

En l’article Com familiaritzar els nens amb els ordinadors? del nostre blog en donem les pautes detallades. I ho fem per pautes d’edat:

  • Nadons: 0-2 anys
  • Nens de 2 i 3 anys
  • Nens de preescolar (3-4 anys)
  • Nens de 5-7 anys
  • Nens de 8 a 12 anys
  • Adolescents (13-18 anys)

Els nens poden començar a familiaritzar-se amb un ordinador a partir dels 2-3 anys. En aquesta edat, ja tenen la capacitat necessària per a fer servir les tecles.

A partir d’aquesta edat, comença un procés d’aprenentatge amb l’ajuda de pares i de professors.

Per poder fer escola a casa, els escolars menors d’edat han d’estar en la franja que va des dels 8 fins als 18 anys.

En aquest rang d’edat, els nens ja han començat a utilitzar l’ordinador com una eina fonamental en la seva jornada escolar.

Quan arriben a l’adolescència, ja són molt hàbils. Als 12 anys, un estudiant ja hauria de saber els més bàsic en gestió d’arxius: obrir documents, guardar-los, imprimir-los, etc.

A partir dels 13 anys, els menors ja poden abordar “activitats, projectes i creativitats d’alta complexitat”. Els adolescents són els que més partit poden treure a l’educació a distància.

Regles per a la cura i ús de l’ordinador

Quan el nen comença a familiaritzar-se amb un portàtil o ordinador de sobretaula propi, és bo que li ensenyis com utilitzar l’equip de forma adequada i segura.

Els nens han de prendre consciència de la importància de tenir cura de l’equip. Per començar, s’ha de tenir cura d’allò que es té i que es fa servir. A més, es tracta d’una eina d’aprenentatge, amb més valor si és possible quan l’escolarització és tota online, per internet.

Quines regles de manteniment cal subratllar?

  • “Tingues cura”. Res de donar cops o de picar les tecles amb força. I compte quan traslladis el portàtil d’un lloc a un altre. Un ordinador és un equip delicat, que mereix totes les prevencions.
  • “No mengis ni beguis davant de l’ordinador”. El menjar pot embrutar l’equip i colar-se en el seu interior a través del teclat. La beguda pot inutilitzar l’equip. Si vesses un got, una tassa o una llauna amb líquid a sobre del teclat del portàtil, podries deixar-lo inservible.
  • “Renta’t les mans abans d’usar les tecles i el ratolí”. Sobretot, després dels àpats i després d’haver tocat superfícies potencialment brutes o contaminades. Aquest consell és especialment important per evitar el contagi del coronavirus de la COVID-19.
  • “Mantingues net l’equip”. T’aconsellem que llegeixis el següents consells sobre com desinfectar el teu ordinador i equips.
  • “Utilitza la protecció antivirus”
  • “Ull amb elements emergents, banners i amb baixar-te fitxers”. Ensenya al teu fill a evitar fer clic en anuncis pop-up i en banners. D’altra banda, digues-li que és important que et demani permís cada vegada que es baixi un arxiu.
  • “No moguis el portàtil quan estigui encès”. Si el dispositiu té un disc dur mecànic, amb aquests trasllats podries danyar-lo.
  • “Abans de tancar el portàtil, mira que no hi hagi cap petit objecte a sobre del teclat”. Si el nen deixa un bolígraf o llapis a sobre de les tecles, en tancar l’equip, podria acabar fent malbé la pantalla.
  • “Deixa sempre el portàtil a sobre de l’escriptori o en una funda adequada”. El menor ha d’entendre que el portàtil no s’ha de deixar en un sofà, a sobre d’un llit o al terra. Sempre ha d’estar a sobre d’una taula o adequadament guardat, dins de la seva funda protectora, dins d’un calaix o moble.

Quines regles d’ús cal acordar?

Un cop l’adolescent ja té l’equip disponible, cal establir unes regles. O bé cal reforçar el coneixement d’unes normes amb les quals segur que ja està una mica familiaritzat.

Cal seguir unes regles acordades en família. S’ha de marcar unes normes: horari d’ús dels equips, supervisió de l’ús pels pares, menjars sense mòbils ni ordinadors, què s’espera d’ells, etc.

  • “Tindràs filtres d’internet”. Hi ha programaris que permeten filtrar l’accés a internet. En el cas dels adolescents, han de tenir un accés ampli a internet per realitzar projectes escolar i activitats creatives.
  • “Prioritza la privacitat”. Has de deixar clar a l’adolescent que mai ha de compartir informació personal. Per exemple, nom, telèfons, data de naixement, escola, adreça o municipi i contrasenyes.
  • “Cobreix la càmera web”. El menor hauria de cobrir amb un petit adhesiu o un altre element la càmera web.

Només hauria de descobrir la càmera web per realitzar sessions de videoconferència amb fins escolars. Per exemple, per realitzar projectes en grup o per tractar una matèria o assumpte amb un professor.

Així mateix, els sistemes de videocomferència són vitals perquè el menor pugui posar-se en contacte amb els seus familiars i amics, sempre sota la supervisió dels pares.

Com fer un ús saludable de l’ordinador?

L’escola a casa pot portar a què el nen es passi moltes hores davant de la pantalla. Per això cal remarcar unes regles perquè l’ús de l’ordinador no ocasioni problemes de salut.

  • “Cada 20 minuts, allunya la vista de la pantalla”. Per protegir la vista, el nen hauria de mirar a un objecte situat a uns sis metres durant 20 segons, i cada 20 minuts. És la regla 20-20-20. 20 feet o peus (sis metres), 20 segons i 20 minuts.
  • “Aixeca’t de la cadira de tant en tant”. Cal incentivar els descansos de la pantalla i el teclat. El menor ha de estirar-se, fer exercici físic, separar la mirada de la pantalla de tant en tant i sortir a passejar.
  • “Seu bé”. Dóna importància a l’ergonomia. Cadira i pantalla s’han de situar pensant en l’ergonomia i en la salut de l’usuari.
  • “No abusis de les pantalles”. Més enllà de l’ús de l’ordinador per a tasques escolars, un nen en situació de confinament té la temptació de moltes més pantalles. Consoles de videojocs, tablets i mòbils. Per això és bo marcar unes pautes. En El Blog de BEEP us hem explicat com garantir un ús equilibrat i saludable de les pantalles. El contingut en qüestió és Com controlar el temps dels teus fills amb les pantalles.
família-portàtil-beep

Crea comptes d’usuari i fixa controls parentals

En el cas que creguis que l’equip tindrà més d’un usuari, encara que el principal en sigui el teu fill, has de crear comptes diferenciats.

Per fer això, has d’anar a Configuració (icona de l’engranatge) i fer clic a Comptes. Has d’obrir un compte per a cada usuari. Així t’assegures de què cada persona gaudeix de les seves preferències personalitzades durant el temps que duri la sessió d’ús de l’equip.

Per descomptat, les preferències per a l’usuari del teu fill han de ser adequades a la seva edat i a l’ús que tens previst que li doni a l’equip.

Quan el nen entri en Windows amb el seu usuari, només podrà accedir a aplicacions i programes que tinguin l’aprovació dels pares.

Els pares poden establir controls parentals que només permetin la descàrrega d’aplicacions adequades per a l’edat i que limitin el que poden veure a internet.

Instal·la aplicacions educatives i apropiades per a l’edat

Es bo que busquis programes i aplicacions amb valor educatiu. Des de l’escola, et poden donar un cop de mà en aquesta selecció.

A l’hora d’instal·lar programaris educatius, tingues en compte que no haurien de ser ni massa difícils (per no frustrar) ni massa fàcils (no són estimulants).