Skip to content

COVID-19: 12 consells per a l’escola a casa

13/05/2020

La pandèmia per la COVID-19 s’ha imposat de manera temporal el model d’escolarització des de la llar: l’escola a casa. Amb un ordinador connectat a internet, els nens segueixen les classes des d’un espai habilitat a casa per a l’estudi.

Des del Blog de BEEP t’oferim consells per aprofitar a l’màxim les teves classes i tota la tecnologia que tens al teu abast.

Escola a casa: canvi de model

La substitució de les aules per l’aprenentatge des de casa canvia radicalment el model d’escolarització. A Espanya l’educació a la llar és una opció minoritària, si bé en altres països, com els Estats Units, té un nombre significatiu d’adeptes.

L’absència d’interacció física amb professors i altres alumnes, ha de ser compensada d’alguna manera amb recursos online, videoconferències i, en el cas dels més petits, suport dels pares.

Els experts apunten que el model escolar que heretarem després de la pandèmia pel nou coronavirus serà diferent. Seguirà sent presencial, però amb més components online. Es tracta d’una tendència que també veurem en el món laboral, amb més impuls a la feina des de casa

A més maduresa, més aprofitament de l’escola a casa

Com més madur sigui l’estudiant i més habilitats informàtiques tingui, més fàcil és implantar un model d’escola a casa.

A partir dels nou o 10 anys, els nens i nenes ja tenen certa maduresa. I, a més, compten amb coneixements d’informàtica bàsica, adquirits a la llar i a l’escola. Per aquest motiu, a partir d’aquestes edats, molts menors estan elaborant i fent un seguiment de les tasques proposades pels professors amb l’ajuda d’un ordinador present a casa.

A El Blog de BEEP hem elaborat continguts sobre com familiaritzar els nens amb la informàtica i sobre el primer ordinador del teu fill o filla.

La biblioteca i la cafeteria no són una opció per als estudiants de més edat en temps de confinament

Per als estudiants de més edat, que ja tenen autonomia, l’escola a casa obliga a una rutina d’estudi monacal, de reclusió.

Abans de la pandèmia, molts universitaris tenien l’hàbit d’anar a estudiar (també) a la biblioteca o a una cafeteria. Era una manera de canviar d’escenari i d’insuflar aire fresc a l’experiència d’estudi.

No obstant això, mentre que durin les restriccions de moviment i el tancament d’establiments de restauració i centres educatius, aquests alumnes hauran de seguir les hores lectives i les hores d’estudi des de casa.

1. Un ordinador i actitud positiva

Per començar, l’estudiant necessita un ordinador connectat a internet. A més, ha de comptar amb un espai a casa per al seguiment de les classes online i per a la realització de les tasques lectives. Molt important també és adoptar una actitud positiva.

Pots adequar per al teu fill algun ordinador que estigués a casa sense utilitzar. I també pots comprar un nou equip informàtic a BEEP.

A El Blog de BEEP t’hem ofert consells per aconseguir que el teu fill tingui un ordinador preparat per a l’escola a casa.

2. Un espai d’estudi agradable

Si el nen o adolescent té un escriptori en el seu dormitori, perfecte. En cas que no tingui un espai a la seva habitació per a l’estudi, cal identificar un lloc, si pot ser tranquil i amb llum natural, des d’on connectar-se a l’ordinador.

Tècnica Marie Kondo

Encara que abans de la pandèmia l’estudiant ja tingués un espai definit per a la realització de tasques escolars, cal tenir en compte que ara passa moltes més hores en aquest lloc. Si abans només feia una estona de deures en aquesta taula o escriptori, ara hi passa diverses hores al dia en aquest lloc.

Per tot això, és una bona idea fer alguns canvis. La idea és que l’escriptori, i les prestatgeries i els armaris més propers a l’ordinador, siguin el més diàfans possibles. És a dir, que no s’acumulin llibres, papers i objectes, de manera que tots aquests espais puguin ser ocupats per tot allò que calgui de veritat durant les hores d’estudi.

És una bona oportunitat per netejar a fons i perquè el nen o adolescent es desfaci de coses que no necessita. Per als que esteu familiaritzats amb les tècniques de Marie Kondo, ara seria el moment ideal de posar-les en pràctica.

La consultora d’organització japonesa ens convida a llençar tot allò que no fem servir i pel que no tinguem un vincle emocional. En altres ocasions no es tracta de tirar coses a les escombraries, sinó de canviar-les de lloc.

Amb una bona organització, les hores d’estudi poden ser més productives. Cal alliberar espai perquè tot allò essencial, ja siguin diccionaris, quaderns o material d’escriptura, estigui a l’abast de l’alumne.

La idea també és que les superfícies més pròximes a l’estudiant no estiguin sobrecarregades, un desordre que genera aclaparament i que no contribueix a la concentració i a una bona atmosfera de treball.

L’objectiu és que l’espai d’estudi es reservi exclusivament per a tot allò que tingui a veure amb l’activitat lectiva

Hi ha altres racons a la casa preparats per a l’estudi?

L’existència d’un espai delimitat per a l’estudiant és fonamental. Ara bé, això no vol dir que totes les activitats escolars s’hagin de fer aquí. Puntualment, amb l’objectiu de trencar la monotonia, podem fer un canvi d’escenari. Pot ser una taula propera a una finestra, i també un balcó, una terrassa i un jardí.

Cada nen té una manera singular d’aprendre. El que funciona per a un alumne, no ha de funcionar per a un altre. Per això l’escola a casa és una oportunitat per explorar espais, rutines i experiències que millorin l’aprenentatge de l’infant. L’important és que el menor mantingui la concentració i adquireixi coneixements en un entorn segur.

Sense distraccions

Sigui l’espai que sigui, les distraccions s’han de deixar de banda. Gens de televisió ni de dispositius tecnològics a mà. En el cas dels adolescents que ja tinguin telèfon intel·ligent, és important limitar l’accés al dispositiu durant les hores de treball escolar.

3. Quina tecnologia necessitarà l’estudiant?

Programes necessaris

Cal esbrinar quins programes faran falta per a l’escola a casa. Si el menor ja tenia un ordinador per a fer deures, molts d’aquests programaris ja hi seran instal·lats.

  • Programa antivirus (Seguretat de Windows i molts altres antivirus comercials)
  • Navegador (Windows 10 ve amb el nou navegador Microsoft Edge)
  • Programes d’ofimàtica (Word i Power Point, de Microsoft Office, són fonamentals)
  • Lector de PDF (per exemple, Adobe Acrobat Reader)
  • Reproductor de vídeo (per exemple, Windows Media Player)
  • Programa de captura de pantalla. També es pot fer servir alguna combinació de tecles, com les tecles de Windows i la d’Imprimir pantalla. Quan prems aquestes dues tecles a el mateix temps, es genera una captura. Les captures es guarden automàticament en Nom de l’usuari / Imatges / Captures de pantalla

Programari de videoconferència

L’escola ha d’informar sobre el programari triat per fer les classes online a través de videoconferència. Aquests programes solen ser gratuïts, però t’has d’assegurar que t’ho baixes des de la pàgina oficial. Així evitaràs exposar l’equip a malware.

Com convertir una videoconferència en una experiència d’èxit

A El Blog de BEEP hem elaborat un contingut amb 21 consells per fer videoconferència des de casa. Es tracta de consells pensats sobretot per al teletreball, però es poden aplicar en part a les videoconferències per a ús acadèmic.

Solucions gratuïtes durant la pandèmia

Algunes empreses estan oferint algunes dels seus programes i solucions de manera gratuïta durant la pandèmia.

4. Fixa una rutina

Una rutina per tenir les coses sota control

Un cop has creat un ambient d’estudi, amb un ordinador i tots els programes necessaris, has de consolidar una rutina.

Especialment en el cas de nens i preadolescents, els pares han de deixar clar que aquest temps d’escolarització des de casa no són unes vacances.

Els nens en edat escolar funcionen molt bé amb rutines. Alguns menors poden estar experimentant ansietat per la pandèmia, i una nova rutina ajuda a crear una sensació de normalitat.

Cal seguir uns horaris al llarg del dia, com ja fem quan les classes tenen lloc a l’aula física.

Cal delimitar unes hores per a les classes, per a l’oci, per a l’activitat física, per a les tasques de la casa i per als projectes personals (un treball manual, dibuix, música, etc) que emprengui cada estudiant

L’activitat física és un eix bàsic de la rutina. S’ha de fer activitat física dins de casa i aprofitar les sortides per fer passejades.

Com organitzar la jornada lectiva a casa

  • Les escoles comparteixen un horari de connexions i de tasques que, per descomptat, cal seguir.
  • En la mesura del possible, fes com a progenitor un seguiment de l’evolució de les classes online. Quan es tracta dels més petits, és clar, la dedicació serà més important.
  • Com a regla general has de deixar que el menor completi totes les tasques pel seu compte. Els pares poden orientar i encaminar, però és el nen qui ha de donar amb la solució o completar la tasca encomanada pel seu compte.
  • Al llarg de la jornada lectiva, el nen ha d’anar fent pauses. La flexibilitat és crucial per a la motivació dels alumnes que segueixen les classes des de la llar.
  • Un bon consell és marcar un moment del dia en què els pares puguin ajudar els seus fills. Així els nens saben que no poden estar reclamant l’atenció dels seus pares en tot moment. Pot ser just després del menjar, o quan acabi la jornada laboral del progenitor.

5. Sense sorolls ni distraccions

L’espai d’estudi ha d’estar lliure de sons que molestin. Però, en una casa, sempre hi ha sorolls. De electrodomèstics o dels seus residents. Per això és bàsic tenir presents els horaris de les videoconferències, perquè la resta de membres de la llar siguin extremadament sensibles i guardin silenci.

Una bona idea és utilitzar auriculars amb cancel·lació de soroll, que pots trobar a Beep.es. Per a certes tasques, els estudiants, sobretot els de més edat, poden utilitzar auriculars per escoltar música que faciliti l’estudi. La música instrumental o el jazz poden contribuir a generar un clima de concentració i de relaxació. A més, aquestes melodies poden anul·lar el soroll procedent de la resta de la casa.

6. Estudiar en grup

L’escola a casa posa a prova tots. A professors, pares i nens. No tots els nens poden extreure el màxim profit de les classes online, perquè no tots tens les mateixes habilitats i capacitat d’autosuficiència. L’aprenentatge des de casa exigeix ​​que l’estudiant sigui disciplinat i que porti un control d’activitats, horaris i dates de lliurament.

La aula presencial garanteix que tots els nens van a un ritme similar. Però l’escola a casa posa en perill aquesta sincronització.

Una excel·lent idea és que, de forma espontània, els nens realitzin activitats lectives en grup o per parelles a través de programes de videoconferència. D’aquesta manera, es poden ajudar entre ells i poden millorar la seva motivació i disciplina.

7. Projectes personals

Durant el temps en què els nens segueixen les classes des de casa, és una magnífica idea que escullin projectes personals que els s’entusiasmin. Poden ser projectes per als quals no havien tingut temps fins ara.

Per exemple, cuina, jardineria, Minecraft, dibuix, robòtica o escacs. L’important és que aquesta activitat amb un component educatiu els apassioni.

8. Tours virtuals en museus

Museus, galeries d’art, zoos i aquaris estan oferint tours virtuals durant la pandèmia.

Aixi que, per què no inocular en els més joves el gust per l’art amb una visita virtual al museu del Louvre?

9. És el moment de llegir més

L’escola a casa ofereix una magnífica oportunitat de conrear l’hàbit de la lectura en els més petits i en els adolescents. És el moment perfecte per treure la pols a llibres adequats per a l’edat, o d’extreure de les prestatgeries dels nous llibres que encara no havien estat llegits.

Llegir per plaer o per fer deures ajuda a millorar el vocabulari, la gramàtica i la capacitat de comprensió.

10. És l’hora de nous aprenentatges: tasques de la llar

L’escola a casa és en si una experiència de la qual aprendre molt. Els nens s’esforcen a guanyar autonomia i es familiaritzen encara més amb l’ordinador, amb programaris i amb sistemes de videoconferència.

Així mateix, el fet que passin tantes hores a casa també facilita que facin altres aprenentatges útils per a la resta de la seva vida. Així, poden practicar tasques de la llar: posar un rentaplats, penjar la roba neta, endreçar la roba, etc.

11. Objectius modestos

El centre educatiu gestiona els ritmes de treball dels alumnes que es connecten des de casa. No cal obsessionar-se amb les hores que els nens estan fent activitats lectives. Això és el que assegura Helena Gillespie, experta en educació esmentada en un article de la BBC sobre l’escolarització des de la llar pel confinament.

Segons la maduresa i l’edat de l’estudiant, la capacitat de concentració continuada serà més gran. Si un nen es concentra bé només durant dues hores, ben emprades hauran estat aquestes dues hores.

L’important és la qualitat de la feina, més que la quantitat. I, com ja hem dit, cada nen és diferent, i té habilitats i ritmes d’aprenentatge específics.

12. Temps de recompenses

L’escola a casa, si a més va acompanyada d’un confinament parcial o total, és dura. Per això és bo premiar els estudiants si, al llarg de la jornada i de la setmana, han tirat endavant les tasques de l’escola.

El premi pot ser unes postres, una reunió virtual amb els amics o un episodi de la seva sèrie preferida.

Consells per a la compra del primer ordinador del teu fill

Pots comprar l’ordinador a BEEP

En cas de no tenir un ordinador per al teu fill de sobres a casa, o que et pugui deixar un familiar, amic o conegut, queda l’opció d’adquirir un portàtil o ordinador de sobretaula per a les necessitats del menor.

D’altra banda, has de saber que pots comprar el teu nou ordinador a la botiga online de BEEP.

Per fomentar que ens quedem a casa, BEEP ha decidit suprimir les despeses d’enviament a domicili de totes les seves comandes.

Criteris de compra a tenir en compte

A El Blog de BEEP pots consultar l’article Consells per a la compra del primer ordinador del teu fill adolescent.

En aquest contingut t’oferim criteris que t’ajudaran a trobar l’equip perfecte per al teu fill.

Com controlar el temps dels nens amb les pantalles

El confinament i l’escola a casa fan que els nens passin més temps a casa. Els escolars no van a les aules i fan moltes menys activitats a l’exterior. Per aquesta raó, és una temptació per a ells passar les hores d’oci davant de pantalles.

Tenint en compte que l’escola a casa ja implica que passin part del dia davant d’una pantalla, és bo posar restriccions a l’ús de televisió, consoles, tauletes, ordinadors i smartphones en el temps d’oci i relax

Amb l’objectiu d’evitar l’abús de pantalles, la fundació Internet Matters proposa els següents consells als pares.

  • Doneu exemple
  • Fixeu un temps límit
  • Acordeu unes zones lliures de tauletes i smartphones
  • Comenteu les regles en família
  • Passeu temps online de qualitat amb els vostres fills

Per a la teva informació, a El Blog de BEEP hem elaborat el contingut Com controlar el temps dels teus fills amb les pantalles.