Skip to content

BEEP Repte Pimes: Per què internet i la xarxa van tan lents a la meva empresa?

06/10/2018

Moltes petites i mitjanes empreses (pimes) comparteixen la mateixa queixa: Per què va tan lenta la xarxa interna de l’oficina? Per què vam trigar tant de temps en descarregar-nos documents de treball des d’internet? En aquest article, expliquem les causes d’aquests problemes. Així mateix, exposem les solucions que us pot proporcionar la vostra botiga BEEP de confiança.

La cadena de botigues de proximitat BEEP ofereix productes i serveis tecnològics a empreses i centres educatius. Els tècnics experts del teu centre BEEP més proper t’assessoraran i t’oferiran les solucions més adequades a les necessitats del teu negoci.

Què és un test de velocitat?

“Internet em va lent”. Així expressem aquesta sensació que tenim, en navegar i utilitzar Internet, que alguna cosa està frenant o posant obstacles a l’ample de banda que tenim contractat.

Hem de arremangar-nos i fer algunes comprovacions per veure què és el que està passant. El primer pas és verificar aquesta lentitud de forma objectiva. És a dir, hem d’esbrinar en quina mesura és lent el servei d’internet a les nostres instal·lacions.

Necessitem dades objectives per esbrinar la velocitat real que tenim disponible. Així després la podem contrastar amb la velocitat que tenim contractada amb el proveïdor de telecomunicacions de la nostra empresa.

Per saber de quina velocitat real d’internet gaudim a l’oficina, hem de fer un test de velocitat. Hi ha desenes de pàgines que permeten obtenir aquesta informació. Només cal que poseu “test de velocitat d’internet” a Google o en un altre cercador. Si feu això, sortiran un gran nombre de llocs web que permeten fer aquesta medició.

internet-lent

Quina informació esbrinem quan mesurem la velocitat d’internet?

Els llocs web de mesurament de la velocitat proporcionen dues dades:

La velocitat de descàrrega: La velocitat que tarda un arxiu a descarregar-se al disc dur del nostre equip des d’internet, ja sigui un adjunt de correu electrònic, una carpeta comprimida d’un lloc web de compartició d’arxius o altres coses.

La velocitat de pujada: La velocitat que tarda un arxiu localitzat en el disc dur del nostre equip en ser enviat per correu electrònic o en ser pujat a un lloc web o a un servei per guardar els nostres arxius en el núvol (Google Drive, Dropbox, etc).

Ja sé quina velocitat d’internet tenen els ordinadors de l’empresa. Ara, què faig?

Un cop hem esbrinat les velocitats de descàrrega i de pujada reals de la nostra empresa, hem de comparar aquesta informació amb els amples de banda contractats amb la companyia de telecomunicacions.

Si la velocitat real és molt menor a la contractada amb l’operador de telecomunicacions, alguna cosa anormal està passant. Posem que tenim un ample de banda d’1 Gbps (gigabit per segon) i que la velocitat real és tan sols de 100 Mbps (megabits per segon). En aquest cas, estem aprofitant només una desena part de la velocitat disponible.

És com si, podent anar a 120 quilòmetres per hora per l’autopista, només anéssim a 12 quilòmetres per hora. Albert Loran, de BEEP Empreses, proposar un altre símil. “La companyia de telecomunicacions ens ofereix una autopista de diversos carrils. Ara bé, quan aquest senyal arriba a les nostres instal·lacions, als nostres equips electrònics de connectivitat, passem a un sol carril. Estem creant un coll d’ampolla”.

Per descomptat, també falla alguna cosa quan la velocitat real i la contractada coincideixen, però són molt baixes per a les nostres necessitats.


Una empresa ha de tenir un mínim cabal d’ample de banda per garantir el bon aprofitament dels equips informàtics i per facilitar la productivitat de l’activitat empresarial

Com sabem si la velocitat de la que gaudim és l’adequada per al nostre negoci?

Dependrà de les necessitats de l’empresa. Hi ha negocis que mouen arxius digitals de molt pes, com ara estudis de disseny, enginyeries o despatxos d’arquitectes. Tots aquests negocis necessiten una velocitat d’internet el més alta possible. Així no perden temps amb l’enviament i amb la recepció i descàrrega d’aquests arxius (fotos, imatges, plànols, etc.).

Avui dia, podem considerar com un ample de banda alt el d’1 Gbps que ofereixen els proveïdors de telecomunicacions de fibra òptica.

internet-lent

Per què estem aprofitant només part de l’ample de banda contractat?

Una possible resposta és que el proveïdor no estigui complint amb les condicions del contracte. No obstant això, la resposta més habitual té a veure amb la tecnologia per la qual arriba i viatja el cabal d’internet a la nostra oficina. És a dir, equips de connectivitat, electrònica i cables. Podria ser que alguns d’aquests actius no siguin els idonis. I també podria ser que la seva disposició i interconnexió no siguin les adequades.

Quin switch tenim a l’empresa?

El primer que hem de fer és prestar atenció al switch, que és l’equip que rep el senyal d’internet i la distribueix per tota l’empresa. Si fem una ullada a l’equip, podrem llegir la velocitat que proporciona.

“De poc val que tinguem contractats 300 Mgps, si el switch ofereix una velocitat màxima de 100 Mgps”, afirma Albert Loran.

 

El switch que es queda curt per l’ample de banda disponible és més habitual del que podríem pensar-nos

Podria ser que el switch porti temps en ús i s’hagi quedat obsolet. I també pot passar que s’hagi escatimat pressupost a l’hora de comprar aquest equip. Si aquest és el cas, potser tenim un dels models més econòmics i, per tant, amb menys prestacions.

Revisem també els punts d’accés wifi?


Per descomptat. En l’actualitat, part de l’ample de banda en una empresa es distribueix via wifi, sense l’ús de cables i connexions físiques. Per això és tan important verificar que els punts d’accés de què disposem faciliten el màxim aprofitament del cabal d’internet disponible.

Els punts d’accés es classifiquen pels següents protocols:

  • 802111 54 Mbps (megabits per segon)
  • 802.111b 11 Mbps
  • 802.111g 54 Mbps
  • 802.111n 300 Mbps
  • 802.111ac 1.200 Mbps

Per molt que tinguem contractats 400 o 1000 megabits per segon, de poc ens serviran si el switch només permet l’ús de 54 megabits per segon.

Els cables i el disseny de xarxa interna també influeixen en l’aprofitament de l’internet contractat?

Sí, és clar. Els cables han de ser els adequats per al cabal d’ample de banda i de transmissió de dades desitjat.

D’altra banda, el disseny de la xarxa també influeix en el bon aprofitament d’internet i en la bona intercomunicació dels equips. En altres paraules, una xarxa mal traçada i mal disposada serà un fre per a l’ús d’internet. Així mateix, també entorpirà la comunicació entre ordinadors de la mateixa xarxa, i la comunicació entre aquests ordinadors i el servidor o servidors que tinguem a l’empresa.

La optimització de la xarxa, un servei que ofereixen les botigues BEEP, és un aspecte clau. I és que podem comptar amb els millors equips de connectivitat i amb els cables adequats, però tenir una xarxa mal pensada. I, és clar, una xarxa mal dissenyada restringeix l’ample de banda contractat.

Per què millorar el rendiment d’internet millora la productivitat de l’empresa?

Un ample de banda que es topa amb obstacles és un fre per a la productivitat. Un internet lent és un límit que ens imposem, que ens porta a perdre més temps del necessari en la gestió i transmissió d’arxius.

Particulars i empreses recorren a serveis d’emmagatzematge d’arxius en el núvol, com Dropbox o Google Drive. Doncs bé, cada vegada tendim a moure arxius més pesats, el que fa que un mal ús d’internet ens porti a improductius períodes d’espera.

Cada vegada més pimes compten amb petits servidors o NAS per donar servei als equips de la xarxa. “Si el que més movem i gestionem són Excels d’unes desenes de kilobytes, no passa res”, explica Loran.

“Però sí que tenim un problema si els arxius que manipulem són molt pesats. Una foto per a ús professional pot pesar fins a 100 megabytes. Si només podem aprofitar 100 megabits per segon de l’ample de banda, trigarem prop de mig minut a enviar una foto de 100 megabytes. Amb una velocitat d’1 gigabit per segon, l’enviament seria pràcticament instantani. En un o dos segons ja ho tens”.

Sincronitzacions contínues a serveis en el núvol

Pensem també en aquelles sincronitzacions contínues a serveis en el núvol com Google Drive. En aquest cas, una velocitat d’internet lenta suposa un greu problema.

“Encara que només t’hagis d’esperar 10 segons, resulta que aquesta pujada o aquesta descàrrega podrien ser instantànies. Estàs pagant un servei d’internet que permet aquesta instantaneïtat, però no l’estàs obtenint”, analitza Albert Loran.

internet-lent