Skip to content

Adolescents i smartphones: BEEP t’ofereix alguns consells

04/11/2019
adolescents-mòbil

En les primeres setmanes d’escola, molts adolescents estrenen smartphone. Es tracta d’un dispositiu que els pares veuen com una eina en una etapa en què els fills guanyen autonomia i van més pel seu compte.

El desencadenant d’aquesta compra és moltes vegades el nou horari escolar a partir d’ESO, que no sempre encaixa amb l’horari dels progenitors. I és que algunes classes comencen abans: alguns dies, a les vuit del matí. Així mateix, algunes jornades lectives també finalitzen abans del que fins llavors havia estat habitual.

D’altra banda, els nens i nenes de 12 anys o més solen crear grups d’amics. I, és clar, comencen a quedar més pel seu compte. Aquesta independència és més gestionable per a molts pares si el menor porta a sobre un mòbil.

família-smartphones

Una eina bàsica per a l’adolescent: comunicació, socialització i aprenentatge

A més de facilitar la comunicació entre pares i fills, els mòbils intel·ligents són uns dispositius que poden ser útils per al temps d’estudi. Avui dia, tant els smartphones com els portàtils o les tauletes, tenen aquestes dues dimensions o àmbits d’utilització.

En l’actualitat, els dispositius mòbils són eines de comunicació, de socialització i d’oci, i també ho són d’aprenentatge i de millora personal

En resum, els mòbils són imprescindibles per als adolescents. Els pares ho tenen cada vegada més clar. Perquè saben que així poden estar millor connectats amb el fill o amb la filla. I perquè també saben que un smartphone té enormes utilitats pràctiques en els àmbits de l’estudi i de la gestió de la vida quotidiana.

Això sí, els més joves aprenen sobre noves apps i nous usos del mòbil a gran velocitat. Per aquest motiu, els pares han de seguir algunes pautes per assegurar-se que l’ús que els seus fills donen al dispositiu és l’adequat.

adolescents-smartphones

Sí, has de monitoritzar com el teu fill usa l’smartphone

És cert que tots i totes mereixem un cert nivell de privacitat. Ara bé, quan es tracta del teu fill adolescent i del seu telèfon mòbil, ell o ella han d’esperar cert nivell de monitorització. I és que cal entendre que aquesta supervisió és inherent al privilegi de portar mòbil als 12, 13 o 14 anys d’edat.

Sens dubte, ser adolescent significa guanyar autonomia i autosuficiència. En aquesta etapa, els fills proven ser un adult en diferents àrees de la vida. És llei de vida. Però això no treu que els pares hagin d’abstenir-se d’adoptar una mínima actitud de monitorització de la vida social dels seus fills.

Crea un clima de confiança

Per descomptat, en aquesta tasca de supervisió mínima —no es tracta de ser uns pesats— s’inclou l’ús del mòbil. Evidentment, la idea és establir unes regles en l’àmbit familiar. De cap manera cal amagar el menor que es farà certa monitorització de la seva activitat amb l’smartphone.

Els pares no han de ser espies ni han d’intentar enxampar als seus fills amb les mans a la massa. Les coses han de ser molt més senzilles. La millor opció és crear un clima de confiança. Simplement, els fills han de saber que els seus pares faran un mínim seguiment de la seva activitat en certes plataformes i eines.

Fes una ullada a XXSS, email, WhatsApps i altres aplicacions

I aquest seguiment, els pares el faran en diferents entorns i eines. Tant si són xarxes socials (XXSS), com per exemple Facebook o Instagram. O bé el gestor de correu electrònic o serveis de missatgeria instantània, com és el cas de WhatsApp o Telegram. Així mateix, els menors han de saber que els seus pares faran un cop d’ull a l’ús que facin de les apps. I també han de tenir present que els seus progenitors tenen dret a revisar el registre de trucades de tant en tant.

Amb aquest enfocament, l’adolescent anirà afermant la independència i seguretat que necessitarà en l’edat adulta. I ho farà sabent el que s’espera d’ell, i sent conscient que no li  pararan paranys pel camí. El més important és generar un ambient en el qual aquesta persona jove no se senti incentivada a amagar coses.

escolars-mòbils

Seguiment de l’activitat amb el mòbil

No totes les aplicacions i funcionalitats dels smartphones haurien de causar inquietud. Hi ha disponibles un gran nombre d’eines útils per als pares que desitgen assegurar-se que els seus fills fan servir el mòbil de forma segura. Es tracta d’apps per monitoritzar l’ús i per conèixer la localització, i d’aplicacions per bloquejar certs usos i per limitar el temps d’utilització del mòbil. Totes elles són aplicacions i funcionalitats bàsiques per garantir que el mòbil es fa servir per comunicar-se, per jugar, per socialitzar i per aprendre.

Amb les eines adequades, tot és més fàcil. Gràcies a elles, la tasca de supervisar l’activitat del menor és més senzilla i menys invasiva. Sempre, és clar, has d’indicar al noi o noia que totes aquestes aplicacions de seguiment i supervisió són activades.

google-family-link

Google Family Link

“Independentment de que els teus fills siguin adolescents o nens petits, l’app de Family Link et permet establir regles digitals bàsiques per guiar-los mentre aprenen, juguen i exploren online”. Amb aquestes paraules presenta Google aquesta funcionalitat, que s’ha convertit en imprescindible per a molts pares.

Veure l’activitat del mòbil i administrar les apps

Amb aquesta aplicació, pots veure l’activitat del mòbil i administrar les apps. A més, pots conèixer apps “recomanades per professors que pots afegir directament als teus dispositius”.

Límits horaris i bloqueig

Amb Google Family Link, es poden fixar límits horaris. A més, expliquen des de Google, “ja sigui perquè és hora de sortir a jugar, de sopar o simplement de passar temps junts, pots bloquejar els dispositius de forma remota quan sigui necessari prendre un descans”. No podia faltar, és clar, la funcionalitat de geolocalització de l’usuari.

Per un ús més segur i responsable de l’smartphone, és absolutament aconsellable l’ús de Google Family Link per part dels pares.

google-family-link-horari

El benefici de compartir sistema operatiu


És una bona idea que pares i fills tinguin un model de mòbil similar. Si no és possible, és recomanable que l’adult estigui familiaritzat amb el dispositiu del menor, i amb les prestacions que ofereix.

Compartir sistema operatiu (ja sigui Android o iOS) és una recomanació interessant. I és que facilita el coneixement de l’entorn d’Apps disponibles per al telèfon.

Parla amb altres pares


Una bona manera de saber més i d’estar al dia, és parlar amb altres pares del teu entorn. Els adolescents utilitzen el mòbil seguint certs hàbits de grup i de comunitat. Entre ells comparteixen trucs, consells i generen un boca-orella d’aplicacions i funcionalitats.


Per tot això, aquest diàleg amb altres famílies pot ser positiu. Quines aplicacions estan utilitzant altres adolescents? Per a què serveixen? Són útils i al mateix temps perilloses? En quines xarxes socials s’estan movent els joves?


No es tracta de ser paranoic, sinó de mantenir una actitud alerta. Ni de lluny totes les apps són negatives o amaguen perills. Hi ha incomptables aplicacions per ajudar els adolescents a estudiar, a conèixer millor el món, i a estar i a sentir-se segurs en la seva comunitat.

Esbrinar quines aplicacions funcionen i quines no funcionen en les famílies de l’entorn, serà de moltíssima ajuda.

joves-usant-mòbil

Ciberassetjament o ‘cyberbullying’

El ciberassetjament o cyberbullying és l’assetjament que té lloc a internet, a través d’ordinadors i d’smartphones. Ara bé, cal tenir molt clar que aquest assetjament podria no tenir les seves arrels en un telèfon mòbil. El bullying pot generar-se en l’escola o en qualsevol altre àmbit en què els adolescents coexisteixin. I, a partir d’aquí, es pot traslladar al món online, on el dany pot amplificar-se.

Una altra versió de ciberassetjament és el que poden infligir persones totalment desconegudes a través de xats i d’altres plataformes de xarxes socials.

Es tracta d’un assumpte crucial i de la més gran importància. Per això, és urgent parlar amb els adolescents sobre aquest mal ús del mòbil.

L’objectiu és traslladar-los la confiança i el coneixement necessaris perquè sàpiguen esbrinar quan alguna interacció pot resultar perjudicial o nociva, ja sigui a Facebook, a WhatsApp o en un xat

Així mateix, aquest diàleg i aquest aprenentatge pot contribuir a que ells i elles sàpiguen identificar aquests comportaments anòmals quan afectin els seus amics.

noia-smartphone

Fixar normes

Cal establir unes regles i marcar unes expectatives. La idea és fixar un terreny de joc en el qual els adolescents sàpiguen quins tipus de coses poden fer, i quins no. Més enllà del monitoratge que es pugui exercir, sempre sorgiran noves aplicacions, noves eines, noves funcionalitats i nous usos.

És aconsellable que el jove o la jove sàpiguen per què han d’utilitzar el mòbil. I que sàpiguen també quin tipus d’apps i de jocs els deixeu utilitzar.

La comunicació és clau. Per molt que tinguis un bon coneixement tecnològic i sobre aplicacions, sempre hi haurà noves amenaces. A més, sempre sorgiran noves aplicacions que podrien no ser segures per a un menor.

Sens dubte, aquesta actitud també és positiva en tots els altres àmbits en què el teu fill o filla es desenvolupin.

google-family-link