Skip to content

21 consells per treballar des de casa teva

15/04/2020

Com treballar des de casa? El teletreball és una de les principals recomanacions per frenar la propagació del coronavirus que causa la malaltia infecciosa COVID-19. En major o menor mesura, s’està propugnant la feina des de casa en molts països.

Per això, és l’hora de crear un espai d’oficina a la llar, al voltant d’un ordinador de sobretaula o d’un portàtil! Així que t’oferim 21 consells per treballar des de casa.

A més d’aquest contingut, et proposem que llegeixis l’article COVID-19: 21 consells per fer videoconferències des de casa.

Així mateix, també et pot interessar l’article COVID-19 i escola a casa: Consells per al primer ordinador dels teus fills.

La tecnologia, clau

Per al teletreball, necessites un equip informàtic, si pot ser amb webcam (les últimes generacions d’ordinadors incorporen càmera). Així mateix, et cal una connexió a internet. L’ordinador personal connectat a internet és, per tant, la principal eina sobre la qual orbita el teletreball.

La tecnologia (ordinadors, tauletes, smartphones, smart TVs) és clau per ajudar-te a seguir amb la teva tasca productiva.

Així mateix, la tecnologia està facilitant un confinament més agradable i amb possibilitats d’interacció amb amics i coneguts. I què dir de les possibilitats que obre la tecnologia perquè els nens segueixin les classes, en la mesura del possible, des de casa?

Tan important és la tecnologia en aquesta situació excepcional de país, que les botigues d’informàtica han estat definides com a “bé de primera necessitat”. Així s’estableix en l’anunci d’estat d’alarma decretat pel Govern Espanyol en el Decret Llei de 14 de març de l’any 2020.

Per aquest motiu, la companyia BEEP Informàtica ha decidit obrir les seves botigues amb serveis mínims per poder donar suport a totes aquelles persones, empreses, centres educatius i organitzacions que necessitin, de manera urgent i excepcional, suport o servei tècnic per poder fer teletreball, teleformació o assistència tècnica.

Sense despeses d’enviament

A destacar també que, per fomentar que ens quedem a casa, BEEP ha decidit suprimir les despeses d’enviament a domicili de tots els seus comandes.

Podeu llegir el comunicat informatiu sobre COVID-19 en el següent enllaç:
https://cat.beep.es/promocions/comunicado-informativo-covid-19

1. Un ordinador i molta organització

D’acord, necessites ordinador i internet. Però també t’anirà bé moltes coses més. Perquè el teletreball sigui una activitat saludable i productiva, necessitaràs un espai adequat, unes rutines de treball i una actitud positiva.

2. Un espai agradable i eficient a casa

Crea el teu propi espai de treball

El teletreball implica estar moltes hores en una habitació, sala, despatx o racó de la teva llar. En cas que no tinguis un espai delimitat per al treball, és el moment de crear-lo.

Per tant, un cop tens portàtil i connexió a internet, el següent és habilitar un espai agradable i eficient.

Un espai de treball diàfan, organitzat i amb llum, t’ajudarà a tenir més productivitat

La idea és treballar més a gust. Això de trobar-se bé en l’espai de treball és crucial quan l’oficina la tens a casa. Ha de ser un espai diferenciat, que permeti delimitar la vida privada de la vida professional.

Organitza i ordena: cada cosa, al seu lloc

L’organització de l’espai és molt rellevant. Si cada carpeta, llibreta o full de treball es troben en el lloc previst, treballaràs amb més productivitat i agilitat.

Prioritza la comoditat i posa el teu toc personal a la decoració

No per obvi, és bo remarcar la importància d’una cadira còmoda i d’una taula o escriptori àmplia i adequada. D’altra banda, personalitza el teu espai d’oficina. Dóna-li el teu toc personal, sense recarregar-lo. Plantes, figures de marxandatge, un pòster o quadre bonic a la vista i totes les idees facin de el temps de treball més agradable.

Neteja i desinfecta sovint

La neteja de l’espai de treball també és fonamental. En aquests temps marcats per la pandèmia de virus de la COVID-19, hauries d’assegurar-te de la neteja a fons diària de tots aquells elements de la teva oficina a la llar que toques cada dia. Per exemple, la taula o escriptori. I també l’ordinador, la tauleta, el mòbil, el ratolí, els auriculars i tots els dispositius que formen part de la teva rutina diària de treball.

En El Blog de BEEP hem elaborat diversos articles i guies que t’expliquen com mantenir nets i desinfectats teus equips tecnològics:

3. Crea una rutina matutina

La rutina del matí és clau, perquè marca el conjunt de la jornada.

Saps que t’has de seure a la cadira de davant de l’ordinador a primera hora del matí. Però has de saber també que has d’establir una rutina que t’ajudi a arrencar.

Quina acció de la rutina matutina podria indicar-te que comences a treballar? Podria ser preparar un te o un cafè. Podria ser tornar a casa després de fer una sessió de running, i passar per la dutxa. Una rutina que t’activi, que faci de palanca, pot ser molt més efectiva que un rellotge.

4. Llista de tasques

Has de començar el dia tenint una llista definida de tasques.

On anoto la llista de tasques?

Pots anotar aquestes activitats de moltes maneres. Cada persona té una forma diferenciada d’organitzar la jornada que té per davant.

Hi ha qui ho fa en un document de notes que té sempre a mà a l’escriptori de l’ordinador. Altres persones utilitzen aplicacions específiques per agendar activitats, que utilitzen des del seu ordinador o des del mòbil.

Altres teletreballadors no renuncien a l’agenda de paper de tota la vida, o a una senzilla llibreta, on escriuen en bolígraf les tasques que preveuen completar al llarg del dia. I hi ha un altre grup de persones que se serveixen d’una pissarra magnètica, penjada en una paret a l’espai des d’on es fa el teletreball.

Posar les tasques per escrit, ja sigui en una aplicació, llibreta o pissarra, et permet anar fent check cada vegada que completes una activitat. Cada vegada que marques com feta una tasca, sentiràs la satisfacció de la feina ben feta.

Quan preparo la llista de tasques?

Hi ha persones que preparen aquest pla diari en finalitzar la jornada del dia anterior. Altres persones, ho fan a primera hora del dia de treball en qüestió. L’important és començar la jornada laboral amb un pla traçat.

Com redacto les activitats de la llista?

És bo que tinguis concisió. La idea és definir cada tasca amb brevetat, però amb precisió. “Trucar als clients X, Y, Z”. “Redactar informe”. Com més concreció i delimitació de l’activitat prevista, millor.

D’altra banda, és bo que elaboris el llistat seguint un ordre de prioritats. El més urgent, primer.

Quins beneficis té fer un llistat?

Aquesta rutina et donarà disciplina. A més, t’ajudarà a concentrar-te i a no perdre el focus al llarg de la jornada. Perquè, quan acabis una cosa, saps exactament què et toca fer després.

Tenir les coses clares contribueix a què no et desorientis per culpa de les distraccions. És el que té de bo de tenir un pla. Que només cal seguir-lo, reprendre’l (quan t’interrompen) i completar-lo.

D’altra banda, sempre poden sorgir imprevistos (per exemple, una tasca que es revela més laboriosa i costosa del previst) que t’impedeixin completar el 100% de tasques. No obstant això, gràcies a una llista, conservaràs una visió de conjunt, tindràs perspectiva. I aquest punt de vista et permetrà posar en valor tota la feina que has completat fins al moment.

5. Hores de treball

Es recomana que fixis un horari de treball, i que el segueixis. Així com crees un espai físic per al teu treball a l’interior de la teva llar, és bo que fixis un espai temporal per a les tasques.

Per això, utilitza el despertador com ho faries per despertar-te i preparar-te per agafar el cotxe o el tren camí de l’oficina.

Si et relaciones amb moltes persones al llarg del dia de forma telemàtica (correu electrònic, missatgeria instantània, telèfon), hauries de compartir el teu horari amb ells i elles. D’aquesta manera, reduiràs al mínim les interrupcions no desitjades.

Hi ha aplicacions de seguiment de l’horari, com RescueTime, que et permeten saber si t’estàs ajustant a les hores previstes. Fins i tot et poden ajudar a saber en quines hores del dia ets més productiu o productiva.

6. Pren-te els descansos de forma seriosa

Pren-te els descansos i pauses en la seva integritat. Si dediques una hora a menjar, intenta dedicar-la totalment a això. És bo desconnectar, per reprendre la tasca amb més energia.

Hi ha aplicacions que faciliten la gestió dels descansos. Per exemple, Smart Break, per a Windows. I TimeOut, per a Mac.

7. No et tanquis a casa

Que treballis des de casa, no vol dir que et tanquis entre les seves parets. No cal que surtis a menjar fora cada dia, però intenta sortir a l’exterior durant la jornada de treball. Almenys, una vegada. I és que necessites llum i aire lliure.

Una bona excusa per sortir pot ser fer alguna activitat esportiva a primera hora, ben d’hora. Pots sortir a córrer. I tingues present que hi ha centres esportius que programen activitats, com ara spinning, en hores tan primerenques com les 7 am

Està clar que aquest consell no el podràs seguir en cas de confinament obligat, com el que s’està vivint a causa del virus de la COVID-19.

8. Utilitza un número de telèfon diferenciat del de casa teva

És recomanable reservar un número de telèfon per a l’activitat professional desenvolupada des de casa. No ha de ser un telèfon fix, una segona línia de mòbil o una targeta SIM. Pot ser un servei VoIP gratuït, com Google Voice, o un número d’Skype.

9. A casa, amb roba de treball

No entris al teu despatx o espai de treball en pijama o amb roba excessivament informal.

Per establir un marc mental de treball, el millor és que portis roba de carrer. Fins i tot és una bona idea que portis calçat de carrer. Pot ser calçat esportiu o còmode.

Si ets de les persones que no els agrada portar calçat utilitzat al carrer, a l’interior de l’habitatge, pots reservar-te alguns parells per treballar a la llar. Ara bé, la situació de confinament que va començar el 16 de març, aconsella que no vagis per casa amb el calçat que has portat pel carrer. El motiu és que el calçat, i sobretot la sola, podrien tenir el nou coronavirus.

Dit això, l’opció més còmoda és tenir calçat esportiu o sabates per portar sol a casa, i calçat per sortir. Perquè el calçat que portes pel carrer el puguis utilitzar a la llar, l’alternativa seria desinfectar el calçat cada vegada que entres a casa teva. Per descomptat, pots seguir la rutina de desinfecció del calçat, però sempre serà més segur utilitzar per casa un calçat que mai portis amb tu a fora.

La idea és crear un estat mental, un mindframe, que afavoreixi la concentració

Per descomptat, després de despertar-te has de seguir el mateix ritual que seguiries en cas de desplaçar-te a una oficina. Dutxa i esmorzar. O esmorzar, i dutxa. Vestir-te. I a posar en marxa l’ordinador!

10. Fes com que no ets a casa

Durant les hores de treball, hauries de deixar aparcades totes aquelles activitats relacionades amb la llar o amb la teva vida personal. Així no perdràs la concentració.

Aquesta actitud ajuda a crear l’estat mental i la concentració necessaris per ser més productiu.

Si realment necessites fer gestions personals durant les hores de treball, les hauries d’agrupar en un tram horari delimitat. D’aquesta manera aconseguiràs que no obstaculitzin de forma seriosa el teu dia laboral.

Si has d’anar a el metge o al dentista, intenta fer-ho a primera hora del matí, o a la fi de el dia. Això és el que faries si anessis a treballar fora de casa, i és el millor enfocament perquè les hores de treball siguin més productives.

11. Utilitza el núvol

En una situació de confinament dur, no pots endur-te el portàtil amb tu a la cafeteria ni tampoc pots fer visites als clients.

No obstant això, en un context normalitzat, és molt probable que treballis des de casa, però que dediquis una part del temps a reunir-te amb altres persones en els seus llocs de treball. En aquestes reunions col·labores amb altres professionals, atens els requisits dels teus clients o negocies amb els teus proveïdors. Per tant, hauràs de portar-te el portàtil a sobre, arreu on vagis.

Amb tanta mobilitat, és molt recomanable que pugis els documents més importants a serveis en el núvol com Dropbox o Google Drive. D’aquesta manera, podràs accedir als arxius que necessites des de qualsevol lloc.

12. Un ‘semàfor’ per a la resta de membres de la família

En cas de conviure amb familiars a casa, una idea divertida i funcional consisteix a penjar o enganxar algun tipus de senyal per advertir que estàs totalment concentrat o concentrada. És a dir, un signe que digui que no es pot entrar. Pot ser un semàfor artesanal. Pot ser una cartolina de color vermell i una altra de color verd. I, fins i tot, una llum groga, que significaria que has de preguntar si pots passar.

Es tracta d’una iniciativa que pot agradar als més petits de la casa.

13. És bo mantenir reunions presencials periòdiques

En aquests temps que vivim, en plena lluita contra el virus de la COVID-19, estem obligats a confinar-nos. Però si el teletreball es desenvolupa en unes condicions de normalitat, és recomanable realitzar reunions periòdiques presencials (poden ser mensuals, quinzenals …) amb aquelles persones amb les que col·labores. Això, és clar, en el cas que la teva feina tingui un component de treball en equip.

Aquestes reunions de treball ajuden a la creativitat i a la productivitat. Perquè el cara a cara sempre ajuda a tenir més i millors idees.

Per descomptat, les videoconferències són una benedicció per estalviar desplaçaments i temps. Però les trobades presencials, si es programen amb sentit comú, poden ser una magnífica ocasió perquè el nostre treball, i el del grup de persones amb què puguem col·laborar, sigui més excel·lent.

14. Utilitza sistemes de videoconferència

Ho hem escrit en el punt anterior. És fabulós veure’s les cares de tant en tant. Però també és cert que, com a dinàmica del dia a dia, és més pràctic recórrer a sistemes de videoconferència. Per exemple, Skype o Google+ Hangouts.

Les videoconferències permeten salvar les distàncies geogràfiques i fer avançar els projectes a gran velocitat. En El Blog de BEEP t’hem explicat com aconseguir que les videoconferències des de casa siguin un èxit.

Un treballador fent feina des de casa.

15. Auriculars amb cancel·lació de soroll

Fes-te amb uns auriculars amb cancel·lació de soroll, que pots trobar a Beep.es. L’objectiu és evitar que els sorolls que associem amb una llar, com pugui ser el timbre de la porta, interfereixin en les videoconferències o les trucades de telèfon.

Es tracta de donar un to el més professional possible a les reunions i converses de telèfon. Aquest propòsit és sobretot important quan et relaciones amb organitzacions més grans, ja sigui una pime o una multinacional.

16. Un matí amb la bicicleta?

Més amunt hem explicat la recomanació d’ajustar-se a un horari laboral estricte. Ara bé, la flexibilitat que et dóna el teletreball, et permet petits capricis com, per exemple, prendre’t un matí, una tarda o un dia lliures.

Estàs esgotat o esgotada i necessites recuperar la concentració i el pols creatiu? Necessites estirar les cames i els músculs? Doncs pren-te el matí lliure per sortir amb la bicicleta, per pescar o per nedar

És clar que no pots estar recorrent a aquest privilegi molt sovint, perquè estaries perdent ritme de treball i productivitat. Però, si el teu calendari de treball t’ho permet, és bo que ho facis.

17. Allunya’t de la cuina de casa

La cuina és un focus de temptacions i distraccions. La nevera i el rebost, són un autèntic perill. Per tant, és bo limitar les visites a la cuina. I cenyir-les a la preparació d’aquests tes o cafès que fas al llarg del dia. L’ideal, en termes de salut, és no abusar de begudes estimulants. Així que una bona idea és visitar la cuina al matí ia la tarda, per a la preparació d’una infusió o cafè matutí i de sobretaula. I, és clar, si menges a casa, faràs una altra visita a la cuina al migdia.

18. Teletreball com a assalariat: mantingues el contacte

Si fas teletreball en el context d’una empresa petita o multinacional, ja sigui un o diversos dies a la setmana, és bo que et connectis amb els teus companys i cap un o diversos cops a el dia.

El projecte o treball que estàs tirant endavant, segur que fa necessari aquest nivell de comunicació. A més, és saludable per al clima d’equip que estigueu connectats, sobretot quan diversos de vosaltres estigueu treballant des de casa.

En la relació a distància amb els teus companys, sigues positiu. Quan moltes de les comunicacions es fan per escrit, és difícil compartir l’estat d’ànim, l’entusiasme i la il·lusió per un projecte.

Així que, que no t’importi utilitzar signes d’exclamació i emojis en els teus escrits. Sense abusar-ne, són una forma excel·lent de donar més humanitat al diàleg amb col·laboradors, proveïdors, clients o altres persones d’un equip.

19. Programaris col·laboratius

En l’actualitat, hi ha disponibles diversos programaris barats o gratuïts que afavoreixen el treball a distància. Ja hem esmentat els programaris de videocomferència. Per a project management, o gestió de projectes, Trello és una bona opció.

20. Finalitza la jornada amb una rutina

Així com dónes començament a la jornada de treball amb una rutina, estableix un hàbit que assenyali la conclusió del dia.

Per exemple, pots fixar com a rutina una activitat esportiva a les 6 o 7 de la tarda. O, senzillament, tancar l’ordinador i ficar-te de ple en alguna afició. O sortir a córrer. O posar-te a escoltar el teu podcast favorit en el mòbil o la tauleta.

21. Tingues una actitud positiva

Quan treballes des de casa, no accedeixes als estímuls i informació als quals podries accedir des d’una oficina. No poder parlar cara a cara amb altres persones, és un inconvenient.

Però per això és important mantenir el contacte via telèfon i via videocomferències. I per això és també crucial que mantinguis una actitud positiva.