Skip to content

Com familiaritzar els nens amb els ordinadors?

03/01/2020
familia-portàtil-sobretaula

La tauleta, el dispositiu d’iniciació

Som en dies de Nadal, una època en què molts nens reben una tauleta de regal.

Sol tractar-se del dispositiu tecnològic amb el qual debuten els més petits en el món de les pantalles i els microprocessadors (si deixem a un marge els smartphones dels pares). I és que són uns aparells econòmics i fàcils d’utilitzar. El nen prelector que manipula per primera vegada una tauleta acaba agafant-li el truc al cap d’uns pocs minuts. A més, les tauletes es poden protegir amb fundes gairebé a prova de bombes.

L’ordinador, l’equip més versàtil i potent

Però arribarà un moment en què el teu fill o filla haurà d’aprendre com utilitzar ordinadors de veritat. Ordinadors amb teclat físic. Equips informàtics amb un sistema operatiu basat en l’obertura de finestres i en la gestió de carpetes. I amb una infinitat de funcionalitats que una tauleta mai podrà proporcionar.

Molts programes només funcionen en un ordinador, i no en una tauleta. I, encara que el programari vagi bé a la tauleta, en moltes ocasions anirà molt millor en un equip que incorpori un teclat físic i un ratolí.

Per tant, els nens han de familiaritzar amb els ordinadors, perquè són uns equips més versàtils i més potents que tauletes o smartphones. I perquè, quan creixin i hagin d’estudiar, seran una eina fonamental. Per no parlar de la valor que té el domini d’un ordinador quan s’entra en el món laboral

Quan és bo que comenci a tocar un ordinador?

Però no anem tan lluny, no viatgem a el futur, perquè del que es tracta ara és de dirimir quan és el millor moment perquè el petit es posi davant de el teclat i la pantalla d’un ordinador personal. Dependrà de cada nen, però la veritat és que, a partir dels dos anys, un petit pot començar a interactuar amb un ordinador sobretaula o un portàtil.

A la teva botiga BEEP, t’ajudaran a trobar l’equip informàtic que millor s’adequa a l’edat del teu fill. Com veuràs al llarg d’aquest article, un nen no hauria de tenir un ordinador propi a edats molt primerenques. Encara que si que arribarà un moment, a prop dels 12 anys, quan un portàtil o sobretaula d’ús personal és recomanable.

A quines edats és bo que incentivis habilitats concretes amb l’ordinador de sobretaula?

A partir d’aquesta pregunta, sorgeixen altres qüestions que molts pares us heu preguntat.

En quin moment és bo que incentivis el desenvolupament d’habilitats concretes? A partir de quin moment pot el petit o la petita fer anar el ratolí o fer clic en icones? Quan podrà moure’s en menús amb molt de text?

Ús d’un ordinador: Què podem esperar d’un nen en cada franja d’edat?

Nadons: 0-2 anys

Com podies sospitar, posar un nadó davant d’un ordinador no és la millor idea de l’món (sobretot, si tens oberts documents de treball). No cal donar-li moltes voltes. Senzillament, els nadons no tenen ni les habilitats físiques ni cognitives necessàries per fer ús d’un equip informàtic. Un equip que compta amb el seu teclat, amb el seu ratolí i amb les seves finestres que s’obren i es tanquen.

Bé, el que sí pots fer és seure’l a la teva falda i mostrar vídeos infantils a Youtube o altres llocs web. Així mateix, pots fer al costat del petit una sessió de Skype amb un familiar. També pots dirigir el seu dit cap al botó d’Enter, perquè el pressioni. Però poca cosa més podràs fer. Així que, paciència. Un nadó de poc més d’un any ni podrà divertir-se amb un joc online, ni de bon tros es posarà a programar.

Ara bé, quan el nadó s’acosta als dos anys, sí que pot gaudir l’acció de teclejar. A més, també s’ho passarà bé imitant el que els seus pares i els seus germans fan amb l’ordinador.

Nens de 2 i 3 anys

A partir dels dos anys, els petits mostren més curiositat pels ordinadors. I aquest interès més gran va acompanyat de la capacitat necessària per utilitzar el teclat. És l’etapa en què el nen i nen gaudeixen de valent pressionant tecles. És el moment evolutiu en què el menor mostra motivació per comprovar què passa quan pressiona una o altra tecla.

A aquesta edat, el nen…

  • Ha de fer servir l’ordinador al costat d’un adult, que el guia en tot moment. El teclat i el ratolí segueixen sent tot un repte per al petit, de manera que cal ser-hi a sobre.
  • Hauria d’utilitzar l’ordinador només uns minuts al dia.
  • Pot començar a reconèixer lletres i números en el teclat.
  • Pot mostrar interès per utilitzar el ratolí. Si no és així, no cal pressionar-lo. Cada nen és diferent.
  • Gaudeix dels jocs basats en la causa-efecte. És a dir, quan pressionen un botó i alguna cosa (un so, un efecte visual, etc.) succeeix.
  • Hauria d’aprendre a ser curós amb l’equip. Ha d’aprendre que un ordinador no es colpeja, ni es llença a terra. I hauria de comprendre que les tecles cal pressionar-les, no castigar-les amb els dits.

Nens de preescolar (3-4 anys)

A aquesta edat, nens i ordinadors fan millor parella. Els petits poden gaudir de molts jocs d’ordinador. Poden fer puzles, aparellar elements, pintar amb el ratolí … En tot cas, encara no és el moment perquè el nen tingui el seu propi equip. I és que no el podria utilitzar de forma autònoma.

A aquesta edat, el nen…

  • Seguirà utilitzant l’equip informàtic amb l’ajut d’un adult. De forma progressiva, però, gaudirà d’anar prenent el control de teclat i ratolí. De fet, i en una primera fase, demostrarà sobre tot la seva habilitat per a l’ús del ratolí. Als 4-5 anys, la majoria de nens ja tenen les habilitats motores necessàries per fer un ús precís de l’ratolí.
  • S’ha d’establir un límit de temps d’ús. Unes quantes partides o activitats a el dia.
  • Pot, amb ajuda de pares, tutors o professors, escriure el seu nom en una pàgina de Word.
  • Podria estar utilitzant un ordinador a l’escola.
  • Ha d’aprendre a netejar-se les mans abans de començar a teclejar i fer anar el ratolí.
  • Ha de seguir aprenent a ser curós amb tecles i ratolí.
  • Té l’obligació d’aprendre que menjar i begudes han d’estar sempre ben lluny de l’ordinador. En un portàtil, un abocament de líquid pot ser letal. Encara que, si et passa, a El Blog de BEEP hem descrit les passes que has de seguir per salvar l’equip.

Nens de 5-7 anys

En aquesta franja d’edat, els menors ja poden fer servir un ordinador amb certa autonomia. Així mateix, poden gaudir de jocs més complexos.

Si el nen i els pares estan motivats, el petit ja pot començar a familiaritzar-se amb la programació a través d’una eina com Scratch. Aquest llenguatge, dissenyat pel Massachusetts Institute of Technology (MIT), està pensat específicament per a nens petits.

A aquesta edat, el nen…

  • Segueix necessitant l’acompanyament d’un adult. Però hauria de retenir el control de ratolí i teclat.
  • Podrà estar més temps davant de l’equip. Per fer activitats adequades a la seva edat. I per fer deures.
  • Utilitzarà un ordinador de forma regular a l’escola.
  • Pot gaudir de certs jocs de forma autònoma.
  • Ha d’aprendre sobre seguretat a internet i sobre les regles d’ús que s’estableixin en el si de la família.
  • Pot aprendre a accedir a determinats programes accessibles mitjançant nom d’usuari i contrasenya. Se’ls pot ensenyar a anotar aquestes dades en una llibreteta personal.
  • Ha de realitzar activitats i ha de entretenir-se amb jocs d’acord amb la seva capacitat i moment evolutiu. No es tracta d’obligar a fer coses difícils per al nen, que l’acabin frustrant.

família-portàtil-beep

Nens de 8 a 12 anys

És una etapa crucial, amb molts desafiaments. Els nens poden començar a buscar més llibertat i flexibilitat. Però encara no són prou madurs per utilitzar l’ordinador pel seu compte, sobretot pel que fa a l’àmbit online. És una franja d’edat en què molts nens ja tenen la seva pròpia tauleta. I als 12 anys, molts també comencen a comptar amb un smartphone. La proliferació de dispositius fa que la supervisió i les regles familiars siguin encara més importants.

A aquesta edat, el nen…

  • Hauria de tenir un adult a prop, però se li hauria de permetre utilitzar l’ordinador de forma autònoma.
  • Pot aprendre mecanografia.
  • Ja comença a utilitzar l’ordinador com una eina fonamental en la seva jornada escolar.
  • Pot dedicar-se a jocs complexos.
  • Als 12 anys, un nen ja hauria de conèixer el més bàsic en gestió d’arxius: obrir document, guardar-lo, imprimir-lo, etc.
  • Ha d’interioritzar unes normes de seguretat online i s’ha d’ajustar a les regles d’ús fixades pels progenitors.
  • Ha de ser monitoritzat en la seva activitat online.
  • Tensarà la corda i intentarà posar a prova els límits.

En aquesta etapa, els nens ja poden començar a disposar d’un equip informàtic propi.

Adolescents (13-18 anys)

Durant l’adolescència, els nens poden abordar activitats, projectes i creativitats d’alta complexitat. És una etapa en què, si el menor té talent i ganes, se’l pot animar a passar de ser consumidor de contingut, a creador.

A aquesta edat, el nen…

  • Farà servir l’ordinador de forma autònoma.
  • Seguirà necessitant certa supervisió adulta: temps que està davant l’equip, historial de navegació, etc.
  • Podrà crear contingut de qualitat (vídeos, Power Points, fulles d’Excel, etc), trobar informació, comunicar-se…
  • Haurà de tenir clares les normes de seguretat online i d’ús dels equips informàtics que ha après des de més petit.